Schilderkunst



Schilderkunst is een vorm
van beeldende kunst waarbij
een kunstschilder pigment (kleurstof)
in een vloeibaar medium op een oppervlak (drager) aanbrengt.
Dat oppervlak is in het algemeen een op een spieraam opgespannen doek (canvas) gemaakt van linnen,
ongebleekt katoen of halflinnen.
De ondergrond kan ook van hout, papier,
karton, steen, metaal of kunststof gemaakt zijn.

Het fundamentele verschil tussen schilderkunst
en andere tweedimensionale kunstvormen is
dat schilderkunst werkt met in een vloeistof (schildermedium) opgeloste (geëmulgeerde) pigmenten.
Door menging kunnen ontelbare nuances en schakeringen van kleur en intensiteit bereikt worden.
De lagen kunnen dun of dik (pasteus) opgebracht worden. Schilderkunstige uitingen zijn vaak opgebouwd uit meerdere transparante lagen en contrasterende kleurvlakken, terwijl tekentechnieken en grafiek in eerste plaats met lijnen werken en meestal direct dekkend uitgevoerd worden.
De grenzen zijn soms niet scherp te trekken.
Bijvoorbeeld van een 'penseeltekening'
is moeilijk te zeggen of het een tekening is
of een schildering.


Bron: Nederlandse Wikipedia

 

Karel Appel (1921-2006)  4 schilderijen.
 
Asger Jorn
 
Sigmar Polke
 

Sigmar Polke (Oleśnica, 13 februari 1941 - Keulen, 11 juni 2010) was een Duitse kunstschilder en fotograaf. Zijn werk werd rond 1963 bekend als kapitalistisch realisme en wordt gezien als een Europese variant van de pop art. Hij stond meerdere keren achtereen op de eerste plaats in de toptien van best verkopende kunstenaars.

Bron: Nederlandse Wikipedia

 
Georg Baselitz (1938) 
 

Baselitz is het bekendst van zijn 'op-zijn-kop'- schilderijen, waarin de motieven ondersteboven worden weergegeven. Baselitz was, in de jaren zestig van de 20e eeuw, een van de eersten die zich keerde tegen de dominante minimalistische abstracte kunst van die dagen en teruggreep naar de wortels van de Europese expressieve schilderkunst. Hij is beïnvloed door Edvard Munch en was zelf van grote invloed op De Nieuwe Wilden.

Zijn werk wordt binnen de hedendaagse kunst gerekend tot het neo-expressionisme. Het bevindt zich op het snijvlak van figuratie en abstractie. Uiterlijk zijn de schilderijen verwant aan de action painting-variant van het abstract-expressionisme, in hun formaat, ruige textuur en gebaren. De schilderijen bevatten duidelijk herkenbare, hoewel door omkering naar het tweede plan gedrukte figuratieve motieven, waarbij de menselijke figuur de centrale plaats inneemt. Hij werkt op groot formaat doek en paneel.

 

Bron: Nederlandse Wikipedia

 

 

Max Beckmann (1884)

 

 

 
Add comment